luni, 1 iunie 2020

Reorganizarea SRI, comentariu cu revenire

Acuși se face un an de când SRI s-a reorganizat din Secții Județene de Informații în Direcții Regionale de Informații, cuprinzând mai multe județe.

SRI este principalul serviciu de informații din România, succesor al Departamentului Securității Statului, Securitatea comunistă. Pe vremea comunismului, pe lângă Inspectoratele Județene, Securitatea deținea și niște birouri prin orașele mai mici, de exemplu cei care au furat sute de milioane de dolari prin FNI-Vîntu și-au început cariera într-un târg sărăcăcios la confluența râului Moldova cu râul Siret, abia mai târziu prosperând în cloaca bahluiană.

De când a venit Hellvig, auzim repetată placa cu ruperea de trecut, contrazisă asimetric de defecți alde Daniel Stauffenberg Dragomir care latră ”Securitatea 2.0”, aceștia având mici probleme domestice: ceva cu arabi, ceva cu scurgeri de informații, ceva cu operațiuni de compromitere, ceva sustragere de documente secrete, în fine, chestii la care ”băeții” se pricep. 
Îi văd pe toți rezerviștii SRI lipiți de ecranele televizoarelor și hiperactivi pe Facebook și mă simt dator să folosesc și eu cuvântul, scris de data aceasta. 

1. Reorganizarea SRI a impus desființarea (reorganizarea?) structurilor județene de contrainformații și de protecție internă. Adică ăia care știu dacă sereiștii au legături cu interlopi, șpioni, dacă le place șprițul, dacă au mai mult de o amantă. De exemplu, Iașul se ocupă din septembrie 2019 de protecția cadrelor din SRI din Iași, Botoșani, Neamț, Suceava, Vaslui, șefii respectivi din structurile județene specializate fiind realocați, iar lucrătorii rotiți între ei. 

2. Este interesant de observat faptul că un ofițer SRI care lucrează la Suceava și vrea să trimită o sesizare la parchetul anti-corupție, nu mai poate să facă acest lucru direct la DNA Suceava, ci trebuie să folosească Regionala de la Iași, care direcționează sau nu sesizarea la DNA Suceava. Aici nu cunosc dacă activitatea SRI a căpătat un caracter calitativ sau cantitativ, dar se pare că a fost introdus un filtru decizional suplimentar. 

3. Regionalele dispun de mai multe resurse și surse, persoanele de interes pentru SRI de multe ori având diverse treburi de interes în regiune. Interesant iarăși de observat faptul că Iașul este principalul oraș universitar din regiune, cel mai dezvoltat și cel mai îmbâcsit centru urban și orașul din regiune cu cel mai mare trafic aeroportuar. 

4. Reorganizarea SRI nu ține cont de competența teritorială a parchetelor specializate: DIICOT și DNA. De exemplu, Regionala SRI de la Iași are arondate DNA Iași și DNA Suceava, biroul teritorial de la Neamț, subordonat DIICOT Bacău, DIICOT Suceava, care cuprinde și Botoșaniul, DIICOT Iași, care cuprinde și Vasluiul. 

5. Ofițerii SRI au acces mai facil la colegii lor din Regională, nemaicălcându-se pe bătături unii pe alții, nemaiintrând neinvitați unii în ograda altora, cum s-a vociferat îndelung în trecut. 

6. Rapoartele sereiștilor se concretizează, anecdotal, fie prin sesizări la parchete, ori la instituții de stat, fie la centru, la Direcțiile Generale. Uneori mai apar și șopârle țintite prin Reporteris. 

7. Reorganizarea SRI a venit pe fondul vidanjării lui Coldea și a lui Peptan, doi farsori de renume, deci putem specula că, dacă ăștia au avut de ciripit informații despre interiorul SRI, aceste informații nu mai sunt de actualitate. 

8. SRI și-a făcut operație estetică după ce Curtea Constituțională a retras dreptul SRI de a face acte de urmărire penală în cazuri de corupție, și după ce factorii de decizie au hotărât să împuternicească parchetele să facă singure interceptări și filaje în cazuri de corupție, fără contribuția SRI, parchetele fiind obligate astfel să apeleze mai mult la mijloacele Internelor: DOS și DGA. 

9. Este neclar dacă șefii Regionalelor fac parte din Consiliul Director al SRI, alături de Hellvig și adjuncții săi, deoarece reorganizarea SRI nu a trecut nici prin CSAT care dă aviz și nici prin Parlament, cum ar veni, noi trebuie să înțelegem că SRI nu dă socoteală în fața nimănui pentru nimic. 

10. Este a 4-a mare reașezare a arhitecturii naționale de securitate, după aderarea României la NATO în 2004, după: 1. fuga lui Omar Hayssam în 2006 care a dus la plecarea a 3 șefi ai unor servicii secrete: SRI, SIE, DGIPI, 2. afacerea armelor furate din depozitul de la Ciorogârla care a dus la plecarea din sistem a nenumărați șefi din structurile Armatei în 2009, 3. dizolvarea în 2016 a DGIPI și realocarea angajaților prioritar la Direcția de Operațiuni Speciale, dar și către Direcția Generală Anticorupție, ambele din cadrul Internelor. 

Aniversarea de 1 an a noului SRI să fie într-un ceas bun și să sperăm că rucsacurile vânturate prin tot Iașul au etichete și conținuturi atent monitorizate de oamenii cu ochi albaștri și de alte culori.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu