Cine a văzut Balaurul?
Subtitlu: Sper că nu ne
batem joc de tinerii actori români, nu-i așa?
Această postare NU se
adresează celor care confundă fenomenul cultural cu vlogerul roșu Șeli și cu
interlopul Dani Mocanu, idoli maximi ai tinerii generații. Și nici acelora
care, atunci când aud de cultură, se gândesc imediat la cultura de pepeni de la
Dăbuleni.
În anul 2017, Centrul
Național al Cinematografiei, CNC, a primit o candidatură de finanțare pentru
filmul de lung metraj Balaur, regizor Octav Chelaru (nume oficial Octavian
Dumitru Chelaru), din municipiul Piatra Neamț, județul Neamț, Olimpic Național
la Matematică, absolvent al Informaticii pietrene și, în continuare, al
Informaticii universitare ieșene.
Finanțarea CNC a fost
aprobată nominal în 2018, aprobată oficial în decembrie 2019, modificată în
februarie 2021, cu un adaos de aprox. 260.000 lei, modificată din nou, cumva,
în martie 2021. Bugetul inițial a fost de 890.000 euro incluzând partea CNC și
contribuțiile Mitteldeutsche Medienförderung-Germania, Film Center-Serbia și
programul UE de media Europa Creativă.
Filmările au avut loc
în vara lui 2020 la Râmnicu Vâlcea și la București. Printre numele majore de
actori se află Alexandru Papadopol și Marian Râlea (Magicianul, Abracadabra,
Superabracadabra).
Filmul Balaur este
debutul în cinemaul românesc de lung metraj atât al lui Octav Chelaru, regizor,
cu un bogat portofoliu de scurtmetraje larg aclamate în Europa, cât și al unui
actor de teatru din municipiul Roman, județul Neamț, Sergiu Smerea.
Student sau absolvent
de Teatru și Film la UBB-Cluj-Napoca, Sergiu Smerea este un actor de teatru cu
un consistent portofoliu de reprezentanții teatrale și participări sporadice la
selecțiile naționale de scurtmetraje, debutând sub indicațiile regizorale ale
lui Radu Vătavu în trupa de teatru de pe lângă Centrul Militar din municipiul
Roman, trupa Dan Alexandrescu.
Radu Vătavu a fost
viceprimar la Roman în anii postrevoluționari, ofițer în cadrul S.R.I.,
2000-2006, șef de cabinet parlamentar al lui Radu Timofte, fost parlamentar
PSD/PDSR și director al S.R.I., și l-a luat sub aripa sa pe Sergiu Smerea după
ce acesta și-a pierdut în circumstanțe deosebit de tragice una din figurile
cele mai dragi ale sale, se pare tot lucrător în cadrul S.R.I.
Acțiunea din filmul
Balaur are în centru un triunghi amoros: Ecaterina Ivanonici, profesoară de
religie, în vârstă de aprox. 35 ani, într-un oraș de provincie (Mălina
Manovici), Dragoș Ivanovici, preot în același oraș (Alexandru Papadopol) și
Iuliu, tânăr licean de 16 ani (Sergiu Smerea).
Filmul Balaur a fost
prezentat în ianuarie 2021 la Festivalul Internațional de Film de la
Trieste-Italia și la TIFF, Festivalul Internațional de Film de la Cluj-Napoca
în august 2021. La ambele festivaluri din 2021 a fost prezentat filmul în
versiunea ”First Cut”, versiunea agreată de editor, regizor și producător, dar
care nu coincide cu versiunea finală a filmului, gata de difuzare.
În decembrie 2020,
actorul Alexandru Papadopol lăuda talentul regizoral al lui Octav Chelaru în 2
interviuri, unul în OK Magazine și altul în ZileȘiNopți.
Numele filmului,
Balaur, provenit din folclorul românesc, maschează tema sexualității,
nesatisfăcute a personajului feminin Ecaterina, în afirmare a personajului
masculin Iuliu și suprimate a personajului masculin Dragoș.
Substratul social,
religios și psihologic al filmului derivă din experiența de militant creștin-ortodox
a regizorului Octav Chelaru din anii studenției de la Iași.
Se apropie termenul de
2 ani de când CNC a dat banii pentru film și acesta nu a fost prezentat
publicului larg. Se apropie termenul de 1 an de când regizorul a terminat etapa
filmării scenelor din film și acesta nu a fost prezentat publicului larg.
De ce filmul Balaur nu
a fost totuși prezentat publicului larg? Găsiți mai jos unele motive posibile,
fiind posibile, evident, și altele.
1. regizorului Octav
Chelaru îi este grea trecerea de la filmele de scurt metraj, unde echipa
implicată este redusă numeric, unde regizorul este zeul suprem, la filmele de
lung metraj, unde echipa implicată cuprinde actori renumiți, actori în
afirmare, impresari, agenți, case de producție, rețele de distribuție,
finanțatori, producători, scenariști, location scouteri, marketeri, specialiștii tehnici din cinema etc., fiecare cu
viziunea, sensibilitățile și pretențiile proprii.
2. regizorul Octav
Chelaru este un autodidact, nu are studii de film, dar s-a autoinstruit, a
participat la ateliere destinate tinerilor regizori, și nu a putut să
colaboreze optim cu oameni cu studii în film, UNATC sau echivalent, inclusiv o
bună parte din actorii din Balaur.
3. cenzorii români
și/sau străini nu au aprobat difuzarea filmului către un public cât mai larg,
aprobând un rating ”Peste 16 ani”, sau ”Peste 18 ani”, contrar dorințelor
echipei de producție.
4. unele scene au fost
contestate/alterate în interiorul echipei de producție, contrar dorințelor
regizorului.
5. toată lumea nu s-a
înțeles la bani.
6. regizorul Octav
Chelaru a trecut pe plan secund filmul Balaur, filmul său de debut de lung
metraj, și a preferat să se concentreze pe cel mai recent film al său de
scurtmetraj, Statul Paralel/Parallel State, prezentat la festivalurile de film
de la Locarno în 2020 și la Anonimul-România în 2021, precum și la alte
festivaluri de resort. Statul Paralel a fost nominalizat la premii de film,
dar, deocamdată, nu a câștigat nimic nicăieri.
Eu sper să se lanseze și difuzeze filmul Balaur și îmi pare
sincer rău că noul val de regizori și actori români întâmpină asemenea
dificultăți.
Între timp, recomand
canalul de YouTube cu filme românești CINEPUB.
Sursa foto: filmsinframe.com -regizorul Octav Chelaru pe platoul de filmare de la scurtmetrajul Statul Paralel-
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu