vineri, 15 februarie 2019

Trebuie să mai moară niște copii de SRI-iști


Trebuie să mai moară niște copii de SRI-iști în fiecare zi pentru ca locuitorii municipiului Iași să aibă un sentiment de siguranță.

Acum mai bine de doi ani, un copil de SRI-ist a fost omorât cu sânge rece în cartierul Dacia, aproape de giratoriul de la Zimbru. Procurorii s-au făcut că îl caută pe ucigaș. Vreo 2-3 luni, zona a fost împânzită cu patrule ale Poliției Municipale, Poliției Locale, Jandarmeriei, și lucrători în civil de la toate ”structurili”. Puteai să arunci pe stradă cu bancnote de 100 de lei deoarece nu avea nimeni curaj să le ridice de pe jos, de frică să nu fie aruncat, fără prea multe politețuri, în dubele Ministerului de Interne.

Îl știu pe noul șef al Poliției Municipiului Iași, comisar-șef Adrian Stoian, de pe vremea când coordona dispozitivul de ordine publică de la protestele Roșia Montană de la Iași din toamna lui 2013. Mi-a lăsat atunci impresia unui polițist onest, bine pregătit și atent la doleanțele cetățenilor.

Sper că domnul comisar-șef Adrian Stoian a terminat de cărat frigiderele în care poate ține sticlele de băutură pe care i le dau subordonații în schimbul unor favoruri: promovări, detașări, ture convenabile. Dacă îi permite starea de sănătate și suportă bine frigul, îl invit să patruleze, în civil, cartierele Iașului, după lăsarea serii.

Ieri seară, mă aflam la toneta de bilete CTP din Dacia, de la Zimbru, unde mă pregăteam să-mi reînnoiesc abonamentul lunar. Fără a da atenție faunei înconjurătoare (mare greșeală, recunosc), am scos fișicul de bani pe care îl aveam în buzunarul din față de la blugi și l-am introdus în portofelul din buzunarul de la spate. Am scos suma de 80 de lei pentru abonament, moment în care un ”recurs compensatoriu” pe la 20-25 de ani m-a abordat, cerându-mi, pe un ton hârșâit, să-i dau bani. M-am făcut că nu-l aud. Am observat, totuși, că acest individ i-a făcut un semn afirmativ unui alt ”recurs compensatoriu” aflat la câțiva metri, în dreptul nonstopului de la Zimbru, aflat în compania altor ”recurși”. Cuprins de frică, atunci când am plecat de la toneta CTP, am mers pe lângă agenții economici din zonă care au camere de supraveghere exterioare, pe străzile luminate. Până ieri, mergeam și printre blocuri, pe aleile lipsite de iluminat public, având un fals sentiment de siguranță. Am ajuns acasă aseară cu inima cât un purice, bucuros că am scăpat de data aceasta.

Dar în seara aceasta, vineri, 15 februarie 2019, ”recurșii” erau înapoi. I-am observat, scârbit, de la distanță. ”Structurili” bine camuflate. Invizibile chiar.

Mă întreb oare dacă sunt singurul locuitor al Iașului care a observat existența acestor bande de tâlhari în toate cartierele Iașului. Cunoaștem că majoritatea tâlharilor sunt eliberați în urma recursului compensatoriu. Cu toate acestea, se fac cinci ani de când am avertizat public, în mod repetat, în zadar deci, asupra creșterii infracționalității stradale în municipiul Iași. Și nu s-a făcut nimic. Dar eu mint: șefii Poliției din Iași s-au premiat unii pe alții, au ieșit la poză împopoțonați cu șnururile de la draperii și încărcați cu tinichele de doi bani, au mai ieșit la pensie cu venituri de sute de mii de lei. Iar în locul lor, a venit comisar-șef Adrian Stoian, o mare speranță după un lung șir de comandanți de Poliție incompetenți, corupți și impertinenți.

Știu toate problemele cu care se confruntă Poliția Municipiului Iași: lipsa de personal în sectoarele expuse ochiului public, logistica uzată și deficitară, lipsa de pregătire temeinică a absolvenților instituțiilor MAI, fuga de turele de noapte și de zonele puternic criminogene, lipsa unui cadru legislativ adecvat, neplata orelor suplimentare, salarizarea încă mediocră, lipsa de colaborare cu celelalte instituții de profil. Mi se pare inadmisibil ca un tânăr absolvent al școlii de agenți MAI să refuze să patruleze pedestru o zonă ”pentru că sunt câini fără stăpân și este neluminată”. Sunt indignat, în aceeași măsură, de faptul că bișnițarii de țigări din zonele arhicunoscute transmit sfânta șpăguță, făcută fișic, către șefii de Secții de Poliție municipale în interiorul unui pachet de țigări de contrabandă, prin intermediul unui polițist în uniformă.

Cu toate acestea, apreciez sincer efortul băieților de la Ordine Publică de a acționa, în civil, în scopul identificării și destructurării rețelelor de hoți din mijloacele de transport în comun. Ține și de noi, umili cetățeni și apăsați contribuabili, uneori frânți de oboseală, să ne protejăm bunurile de valoare de privirile bandelor de hoți care răvășesc nonstop cartierele din municipiu și se retrag seara liniștiți, nederanjați de nimeni, către crâșmele din zona gării Nicolina.

Singura șansă ca cetățenii municipiului să continue să trăiască falsul sentiment de siguranță este ca în fiecare zi, în fiecare cartier, să fie omorât câte un copil de SRI-ist urmând ca, timp de 2-3 luni, zona să fie curățată de elementele infracționale și să fie sporite patrulele la vedere, în scop de descurajare a ”recurșilor”. Abia așa vom reuși să dormim un somn odihnitor, mulțumiți că nu am fost agresați sau buzunăriți în ziua respectivă.

Domnule comisar-șef Adrian Stoian, aveți un mandat de încredere din partea societății civile pe termen determinat. Dovediți-ne că vă meritați funcția și uniforma. Când terminați de cărat frigidere, poate mai aveți timp și pentru siguranța publică din municipiu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu