sâmbătă, 17 mai 2008

Discursul jurnalistic si manipularea. Concluzii

Am asistat astazi la sustinerea tezei de doctorat a doamnei Alina Cornelia Bucuroaia (casatorita Caprioara). Titlul lucrarii coordonate de prof. univ. dr. Constantin Salavastru, Prorector UAIC pe Programe Preuniversitare si de Licenta, este "Discursul jurnalistic si manipularea".
In Comisie: (P) Nicu Gavriluta, decan Facultatea de Filosofie-UAIC, (R) Ilie Rad, sef de catedra la Sectia de Jurnalism din cadrul Facultatii de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii- UBB,(R) d-na Daniela Rovenţa Frumuşani-Universitatea din Bucuresti si (R) Dan Stoica, Prodecan Probleme Studentesti-Facultatea de Litere-UAIC. Decizia Comisiei a fost de a-i acorda titlul de doctor in filosofie cu calificativul Magna cum Laude.
Publicul care a asistat la sustinerea lucrarii de doctorat a fost extrem de numeros (60), comparativ cu alte sustineri de doctorate la care am mai fost. Profilul publicului: colegii de catedra ai doamnei (dansa este profesoara de stiinte socio-umane la un liceu din judetul Iasi, probabil), elevi de-ai dansei, studenti de la Sectia de Jurnalism-UAIC, 3 jurnalisti de renume din Iasi, profesori universitari de filosofie, sociologie si jurnalism, alte persoane interesate de subiectul abordat.
Lucrarea doamnei Bucuroaia (casatorita Caprioara) poate fi consultata la Biblioteca Facultatii de Filosofie-UAIC.
Stiu ca sunteti foarte nerabdatori sa aflati lucruri noi si interesante, dar aveti putintica rabdare.
Hot stuff
  • Abordarea doamnei a privit discursul jurnalistic nu numai ca produs, dar si ca proces.
  • Nu exista o delimitare clara intre tipurile de discurs: jurnalistic, politic, publicitar si ludic.
  • La diversi autori, manipularea capata acceptiuni diferite: negative(abaterea de la specificitatea unui tip de discurs), pozitive(convingerea, persuasiunea).
  • Unii specialisti in domeniu prezinta discursul jurnalistic ca "un ansamblu de continut media" sau ca"discursul stirilor".
  • Orice jurnalist are dreptul la o opinie personala referitoare la un eveniment, dar opinia exprimata de el prin suportul specific este strict jurnalistica.
  • Jurnalistul trebuie sa se conformeze expectantelor receptorului discursului jurnalistic.
  • Confuzia de rol are caracter manipulator: una este cand politicianul se lauda pe sine, alta este cand jurnalistul il lauda pe politician. Premizele jurnalismului tin de obiectivitate, credibilitate si de rationalitate.
  • Strategiile discursive care impregneaza textul jurnalistic sunt credibilitatea si seductia.
  • Exemple de manipulari in ceea ce priveste conditiile de producere a discursului jurnalistic: infiltrarea oamenilor din partide in redactiile ziarelor si televiziunilor, infiltrarea de catre serviciile secrete a redactiilor dferitelor institutii media (!)
  • Exemplu de manipulare prin intermediul fotografiei: dupa 1990, Stefan Cazimir in Romania Literara scoatea in evidenta cazul din Scanteia care publicase o fotografie cu Nicolae Ceausescu vorbind de la tribuna Adunarii Generale a Natiunilor Unite la sfarsitul lui octombrie 1970. Pentru a arata impactul discursului tinut de Ceausescu, Scanteia a mai publicat o fotografie cu publicul din sala (sefi de stat din toata lumea). Problema era ca fotografia fusese facuta in timpul discursului lui Reagan cand sala era arhiplina, doar ca pana ajunsese Ceausescu sa vorbeasca, sala aproape se golise (se stia ca discursurile sale sunt foarte lungi si foarte plictisitoare). Si faza nostima e ca in fotografia cu publicul care ascultase discursul lui Ceausescu se regasea chiar Ceausescu stand cuminte in banca cu casti (!). Tare, nu?
  • Exemplu de manipulare prin selectie neobiectiva si orientare: articolul Noroc, Doamna ministru! Viciul de procedura al ministrului Monica Macovei, aparut in EvZ din 22 iunie 2005. Citat d-na Bucuroaia: "In cadrul aceluiasi articol, este prezentata declaratia ministrului, care neaga informatiile pe care Evenimentul Zilei le prezinta, ceea ce nu impiedica publicarea articolului, pe de o parte, si constructia sa intr-o maniera care sa acrediteze atat comportamentul bahic al ministrului, cat si repetabilitatea acestuia". Mai multe aflati din lucrarea d-nei Bucuroaia. As adauga eu formularea tendentioasa din cuprinsul articolului: "Contactat de EVZ, ministrul justitiei a negat informatiile referitoare la noaptea de pomina pe care ar fi petrecut-o la Costinesti[subl. mea]".
  • Alt exemplu de manipulare: pozitia ziarelor Jurnalul National (detinut de familia Voiculescu) si a Adevarului (detinut de Dinu Patriciu) fata de campania pentru demiterea presedintelui Basescu din aprilie-mai 2007. Contra-exemplu: ziarul Gandul care a adoptat o atitudine mai degraba neutra. Mai multe cititi in lucrarea "Discursul jurnalistic si manipularea".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu