sâmbătă, 6 februarie 2010

În viaţă trebuie să-ţi asumi deciziile. Bune sau rele

Ideea acestui articol mi-a venit de la hurri.ro, care meditează asupra traseului ce-l va urma după bac. Cred că la el pe blog s-au prezentat două tipuri de abordări:

-a lui: "prefer să am cunoştinţe în mai multe domenii. Nu ştiu…. niciodata nu m-am văzut făcând un singur lucru zi de zi, an de an. E plictisitor şi parcă nu e viaţă."

-a mea: "Un mic sfat, dacă accepţi, ar fi să alegi domeniul în care ai deja cunoştinţe sau de care eşti pasionat."

Apar următoarele probleme:

-dacă eşti deja interesat de un domeniu dar vrei să capeţi cunoştinţe şi în alt domeniu, recomandabil ar fi să nu fie foarte diferite. Dacă eşti cu socio-umanele sau filologia, dai la facultate la ştiinţe politice, jurnalism, economie, istorie, drept, limbi străine etc. Dacă eşti cu realul sau cu tehnicul, nu poţi (adică nu sună bine, n-are sens) să treci de la construcţii de maşini la filosofie sau de la un liceu auto la medicină. Poate că se aplică un fel de complementaritate aici.

-să începi explorarea unui nou domeniu este incitantă, depinde de motivaţii, de finalitate, de aşteptări

-analizează toate opţiunile pe care le ai, vezi ce poţi, ce vrei, uneori ceea ce vrei să faci este diferit faţă de ceea ce poţi să faci

-se mai spune că există unele facultăţi la care dau tinerii pentru că nu ştiu ce vor şi că acolo intră toată lumea că doar este nevoie de banii lor, ele sunt considerate refugii pentru tinerii derutaţi

-pe de altă parte, este perfect adevărat că poţi începe o facultate, vezi că nu-ţi place, nu poţi, începi altă facultate, sperând că ai ales în final ceva ce te va ajuta

-am avut colegi de liceu care au dau la facultate şi n-au stat mult în facultatea cu pricina, au schimbat deci profilul

-am avut colegi de liceu care au terminat o facultate cu perspective şi sunt angajaţi pe nişte posturi bune

-am avut colegi de liceu care au terminat specializări de/cu informatică şi acum sunt cei mai fericiţi oameni, totul e pe plus

-am avut colegi de liceu care au mers la o facultate care i-a transformat în sclavi, în carne de tun

Pot fi unele persoane din anturaj care te bat la cap Hai, ce facultate ţi-ai ales? Unde? Rar mai eşti întrebat de ce ai ales ce ai ales...

Mă ofer exemplu:

-pasionat din gimnaziu de limba română (gramatică)

-pasionat de limbi străine, televiziune, media de prin liceu

-olimpic la latină

Am terminat Limbi Străine, n-am făcut Mecanică sau Fizică Nucleară. Poate c-aş fi ales, în loc de Limbi Străine, Ştiinţe Politice, Jurnalism sau Istorie. Totuşi nu-s chiar aşa de diferite.

Când te gândeşti la ce facultate să urmezi, sfatul meu este următorul: rămâi în zona studiilor de liceu sau a pasiunilor dezvoltate la liceu.

Un comentariu:

  1. Ai dreptate. Insa totul tine de decizii. Si se intampla ca dupa 4 ani de liceu, sa realizezi ca desi ai fost la mate-info, nu iti place asta in mod deosebit si nu ai vrea sa urmezi acest drum. Eu is genul de tip care ma pricep la cate putin din fiecare. Cum ai zis si tu, daca as fi fost olimpic la mate sau fizica, nu as fi ales altceva. Dar sunt oarecum echilibrat in cunostinte. Ramane de vazut ce voi alege. :)

    RăspundețiȘtergere