duminică, 29 august 2021

Cine a văzut Balaurul?

 Cine a văzut Balaurul?

Subtitlu: Sper că nu ne batem joc de tinerii actori români, nu-i așa?

 

Această postare NU se adresează celor care confundă fenomenul cultural cu vlogerul roșu Șeli și cu interlopul Dani Mocanu, idoli maximi ai tinerii generații. Și nici acelora care, atunci când aud de cultură, se gândesc imediat la cultura de pepeni de la Dăbuleni.

 

În anul 2017, Centrul Național al Cinematografiei, CNC, a primit o candidatură de finanțare pentru filmul de lung metraj Balaur, regizor Octav Chelaru (nume oficial Octavian Dumitru Chelaru), din municipiul Piatra Neamț, județul Neamț, Olimpic Național la Matematică, absolvent al Informaticii pietrene și, în continuare, al Informaticii universitare ieșene.

 

Finanțarea CNC a fost aprobată nominal în 2018, aprobată oficial în decembrie 2019, modificată în februarie 2021, cu un adaos de aprox. 260.000 lei, modificată din nou, cumva, în martie 2021. Bugetul inițial a fost de 890.000 euro incluzând partea CNC și contribuțiile Mitteldeutsche Medienförderung-Germania, Film Center-Serbia și programul UE de media Europa Creativă.

 

Filmările au avut loc în vara lui 2020 la Râmnicu Vâlcea și la București. Printre numele majore de actori se află Alexandru Papadopol și Marian Râlea (Magicianul, Abracadabra, Superabracadabra).

 

Filmul Balaur este debutul în cinemaul românesc de lung metraj atât al lui Octav Chelaru, regizor, cu un bogat portofoliu de scurtmetraje larg aclamate în Europa, cât și al unui actor de teatru din municipiul Roman, județul Neamț, Sergiu Smerea.

 

Student sau absolvent de Teatru și Film la UBB-Cluj-Napoca, Sergiu Smerea este un actor de teatru cu un consistent portofoliu de reprezentanții teatrale și participări sporadice la selecțiile naționale de scurtmetraje, debutând sub indicațiile regizorale ale lui Radu Vătavu în trupa de teatru de pe lângă Centrul Militar din municipiul Roman, trupa Dan Alexandrescu.

 

Radu Vătavu a fost viceprimar la Roman în anii postrevoluționari, ofițer în cadrul S.R.I., 2000-2006, șef de cabinet parlamentar al lui Radu Timofte, fost parlamentar PSD/PDSR și director al S.R.I., și l-a luat sub aripa sa pe Sergiu Smerea după ce acesta și-a pierdut în circumstanțe deosebit de tragice una din figurile cele mai dragi ale sale, se pare tot lucrător în cadrul S.R.I.

 

Acțiunea din filmul Balaur are în centru un triunghi amoros: Ecaterina Ivanonici, profesoară de religie, în vârstă de aprox. 35 ani, într-un oraș de provincie (Mălina Manovici), Dragoș Ivanovici, preot în același oraș (Alexandru Papadopol) și Iuliu, tânăr licean de 16 ani (Sergiu Smerea).

 

Filmul Balaur a fost prezentat în ianuarie 2021 la Festivalul Internațional de Film de la Trieste-Italia și la TIFF, Festivalul Internațional de Film de la Cluj-Napoca în august 2021. La ambele festivaluri din 2021 a fost prezentat filmul în versiunea ”First Cut”, versiunea agreată de editor, regizor și producător, dar care nu coincide cu versiunea finală a filmului, gata de difuzare.

 

În decembrie 2020, actorul Alexandru Papadopol lăuda talentul regizoral al lui Octav Chelaru în 2 interviuri, unul în OK Magazine și altul în ZileȘiNopți.

 

Numele filmului, Balaur, provenit din folclorul românesc, maschează tema sexualității, nesatisfăcute a personajului feminin Ecaterina, în afirmare a personajului masculin Iuliu și suprimate a personajului masculin Dragoș.

 

Substratul social, religios și psihologic al filmului derivă din experiența de militant creștin-ortodox a regizorului Octav Chelaru din anii studenției de la Iași.

 

Se apropie termenul de 2 ani de când CNC a dat banii pentru film și acesta nu a fost prezentat publicului larg. Se apropie termenul de 1 an de când regizorul a terminat etapa filmării scenelor din film și acesta nu a fost prezentat publicului larg.

 

De ce filmul Balaur nu a fost totuși prezentat publicului larg? Găsiți mai jos unele motive posibile, fiind posibile, evident, și altele.

1. regizorului Octav Chelaru îi este grea trecerea de la filmele de scurt metraj, unde echipa implicată este redusă numeric, unde regizorul este zeul suprem, la filmele de lung metraj, unde echipa implicată cuprinde actori renumiți, actori în afirmare, impresari, agenți, case de producție, rețele de distribuție, finanțatori, producători, scenariști, location scouteri, marketeri, specialiștii tehnici din cinema etc., fiecare cu viziunea, sensibilitățile și pretențiile proprii.

2. regizorul Octav Chelaru este un autodidact, nu are studii de film, dar s-a autoinstruit, a participat la ateliere destinate tinerilor regizori, și nu a putut să colaboreze optim cu oameni cu studii în film, UNATC sau echivalent, inclusiv o bună parte din actorii din Balaur.

3. cenzorii români și/sau străini nu au aprobat difuzarea filmului către un public cât mai larg, aprobând un rating ”Peste 16 ani”, sau ”Peste 18 ani”, contrar dorințelor echipei de producție.

4. unele scene au fost contestate/alterate în interiorul echipei de producție, contrar dorințelor regizorului.

5. toată lumea nu s-a înțeles la bani.

6. regizorul Octav Chelaru a trecut pe plan secund filmul Balaur, filmul său de debut de lung metraj, și a preferat să se concentreze pe cel mai recent film al său de scurtmetraj, Statul Paralel/Parallel State, prezentat la festivalurile de film de la Locarno în 2020 și la Anonimul-România în 2021, precum și la alte festivaluri de resort. Statul Paralel a fost nominalizat la premii de film, dar, deocamdată, nu a câștigat nimic nicăieri.

 

Eu sper să se lanseze și difuzeze filmul Balaur și îmi pare sincer rău că noul val de regizori și actori români întâmpină asemenea dificultăți.

Între timp, recomand canalul de YouTube cu filme românești CINEPUB.

Sursa foto: filmsinframe.com -regizorul Octav Chelaru pe platoul de filmare de la scurtmetrajul Statul Paralel-

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu