marți, 28 septembrie 2021

Suspiciune de atentat terorist la Iași

Pentru a doua oară în mai puțin de o lună, un avion cu destinația Iași, venind din Europa de Vest, a întâmpinat dificultăți la aterizare datorate funcționării trenului de aterizare.


Prima dată, a fost cazul cu cursa Bergamo-Iași (30 august), acum e vorba de cursa Eindhoven. Să presupunem, inițial, că prima dată a fost o întâmplare nefericită, dar a doua oară apar uriașe semne de întrebare și îngrijorări ale opiniei publice ieșene și naționale.

Solicit public demararea unei ample investigații antiteroriste de către autoritățile românești pentru a afla circumstanțele acestor incidente aeronautice deoarece ele pot fi datorate unei acțiuni a unei grupări teroriste sau a unui stat ostil.

Infiltrarea sistemelor electronice ale celor două avioane s-ar fi putut produce în urma acțiunii unui operator în interiorul avioanelor, practic posibilă, sau cu un operator la sol, posibilitate deocamdată teoretică. Operatorul trebuie să fie cineva cu cunoștințe extrem de solide în securitate cibernetică.

Eu sunt de foarte fermă părere că autoritățile române nu trebuie să aștepte să se prăbușească un avion cu destinația Iași pentru a verifica ipoteza unui atentat terorist care se poate pregăti în acest moment și care poate avea loc în viitor. Dacă se va prăbuși vreun avion cu destinația Iași pe teritoriul României din același motiv pentru care au apărut cele două incidente anterioare, le consider direct responsabile de complicitate prin inacțiune pe autoritățile cu atribuții în apărare și securitate națională.

Posibilitatea infiltrării sistemelor informatice ale unei aeronave a fost demonstrată de către expertul în securitate cibernetică Chris Roberts în anul 2015 când a infiltrat sistemele informatice ale unui Boeing din interiorul aeronavei. Investigația FBI a avut un rezultat nepublic. De asemenea, în anul 2019, la renumita conferință internațională în securitate cibernetică Black Hat, specialistul Ruben Santamarta a confirmat această ipoteză. Din motive financiare, lobby-ul internațional aeronautic a respins aceste ipoteze deoarece, dacă ar fi adevărate și dovedite, ar presupune investiții uriașe în îmbunătățirea securității sistemelor informatice folosite de către aeronavele din toată lumea.

Au capacități formidabile de penetrare a sistemelor informatice toate grupările teroriste și țările care desfășoară deja activități antiromânești la Iași: grupările islamiste radicale, Federația Rusă și China.

Dacă aș fi lucrător pe linia antiteroristă la SRI și aș da curs acestei avertizări publice, aș verifica identitatea tuturor pasagerilor și a membrilor echipajelor curselor Bergamo-Iași și Eindhoven-Iași. Și mai este infiorătoare perspectiva unui rezident în municipiul Iași care călătorește cu avionul, este specialist IT și este capabil să lanseze un atac terorist aviatic în format kamikaze sau în alt format.

Pe de altă parte, au fost semnalate recent atacuri informatice împotriva țărilor europene din zona baltică și de nord din direcția Federației Ruse și în America din partea Chinei. Totodată, cele mai avansate țări NATO din punct de vedere tehnologic au recunoscut că dețin capacități de atac informatic, ca prim agresor sau ca măsură de răspuns, împotriva grupărilor teroriste și împotriva competitorilor globali: Federația Rusă și China.

Repet: operarea trenului de aterizare la cele două aeronave ar fi putut afectată prin intervenția neautorizată din interior la sistemele informatice ale aeronavelor.

#SRI #Aeroportul#Iași #Bergamo #Eindhoven #Autoritatea #Aeronautică
#Civilă #Română #Wizz #Air #Black #Hat #cyber #security #NATO

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu